The valley of amazement
Amy Tan 1952-
1
London: Fourth Estate, 2013
XIV, 589 p.
9780007456277 (hardback)

De Amerikaans-Chinese auteur Tan is vooral beroemd geworden met haar romans 'The Joy Luck Club' en 'The kitchen god's wife'. In deze nieuwe, lijvige roman behandelt ze opnieuw thema's die in deze en andere van haar werken ook een belangrijke rol spelen. De dochter van een Amerikaanse vrouw en een Chinese man groeit begin 20e eeuw op in Shanghai in de succesvolle club van haar moeder. De moeder-dochterrelatie staat opnieuw centraal, net als de cultuurverschillen en de ronduit slechte behandeling van vrouwen in vroeger tijden. Tan is een zeer begenadigd verhalenvertelster. Vanaf de eerste pagina weet ze te boeien. Je bent meteen geïnteresseerd in moeder en dochter en ook de vele 'figuranten' die hun verhaal en kleur eraan toevoegen. Dat zorgt voor die typische Tan-sfeer vol pikante, schokkende, spannende en dramatische momenten. De enige kanttekening die je zou kunnen maken, is dat moeder en dochter wel van het ene in het andere drama vallen. En dat ze steeds weer de fout maken om de ve…Lees verder

Over Amy Tan

CC BY 2.0 - Foto van/door David Sifry

Amy Tan (Oakland (Californië), 19 februari 1952) is een Amerikaans auteur van Chinese afkomst. Haar werk beschrijft moeder-dochterrelaties en de relaties tussen Chinees-Amerikaanse vrouwen en hun ouders. Tans bekendste roman, The Joy Luck Club (vertaald in het Nederlands als De vreugde- en gelukclub), is in 1993 verfilmd. Zij schreef ook een kinderboek, The Moon Lady (1992) en verschillende essays. Amy Tan zingt in de "all-star, all-author rockband" Rock Bottom Remainders, samen met Dave Barry, Ridley Pearson, Scott Turow, Stephen King, James McBride, Mitch Albom, Roy Blount Jr., Matt Groening, Kathi Kamen Goldmark, en Greg Iles.

• The Joy Luck Club (1989) - (De vreugde- en gelukclub)
  • The Kitchen God's Wife (1991) - (De vrouw van de keukengod)
  • The Hundred Secret Senses (1995) - (De honderd geheime zintuigen)