Vanaf 15 jaar
De jongen achter het masker
Greet Beukenkamp
Hasselt: Clavis, 2016
440 p.
9789044827163 (hardback)

Het leven van de jonggestorven farao Toetankhamon en de ontdekking van zijn graf en de rijke inhoud daarvan in 1922 spreekt bij velen tot de verbeelding. Zo ook tot die van Greet Beukenkamp, auteur van diverse verhalen voor lezers in de bovenbouw van de basisschool, geënt op herkenbare thema’s als pesten, maar ook op mysterieuze, bovennatuurlijke gebeurtenissen. In deze tweede jongerenroman biedt Beukenkamp een verrassend perspectief op het leven van Toetankhamon, ofwel Toet, zoals zijn min Maïa hem liefkozend noemt. Het verhaal begint net na het overlijden van Toetankhamon. Maïa beschrijft haar eigen verdriet en dat van Toets jonge vrouw Ankhesenamon in een periode waarin ze beiden niet weten wat de toekomst gaat brengen en van welke politieke intriges ze mogelijk slachtoffer worden. Maïa’s gedachten dwalen regelmatig af naar gebeurtenissen uit het leven van Toetankhamon, die cursief staan afgedrukt. Meeslepend en vanuit een zeer groot inlevingsvermogen geschreven verhaal vanuit het …Lees verder

De jongen achter het masker

Gelukkig vermeldt de achterflap van dit boek dat het om een historische young-adult-thriller gaat, anders had ik gedacht dat dit boek rechtstreeks uit de jaren '70 of '80 was geteleporteerd, een tijd waarin termen als young adult en cross-over nog niet ingeburgerd waren. Kijk alleen maar naar die behoorlijk saaie, om niet te zeggen onaantrekkelijke kaft. Die wijkt toch ver af van de opmaak van de huidige YA-stroom. Nu, smaken kunnen verschillen, dus over naar de inhoud. We volgen het verhaal van Maïa, eens de voedster van Toetanchamon. Het verhaal start wanneer ze de dood van Toet verneemt en ze besluit om de koningin bij te staan in haar verdriet. Het resultaat zijn intriges, een vlucht en drama. In fictieve gesprekken die Maïa voert met de overleden farao leren we ondertussen zijn geschiedenis kennen.

Het is allemaal heel degelijk vakwerk, maar ook een tikje oubollig. Oké, het hoeven niet steeds afvallingsraces in dystopische maatschappijen te zijn, maar dit boek is we…Lees verder

Over Greet Beukenkamp

CC BY 3.0 - Foto van/door Greet Beukenkamp

Greet Beukenkamp (Haarlem, 7 augustus 1939) is een Nederlandse schrijfster.

Ze bezocht de Bloemendaalse Schoolvereniging en daarna het Kennemer Lyceum in Overveen. Ze volgde een opleiding voor onderwijzeres, waarna ze psychologie ging studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Nadat ze was begonnen toneelstukken te schrijven en regisseren voor groep 8 van de basisschool en deze waren uitgegeven, wijdde ze zich aan het schrijven van kinderboeken. In 1992 kwam haar eerste boek Een lange reis op korte pootjes uit en sindsdien heeft ze vrijwel elk jaar een boek uitgebracht.

Haar boeken Ontvoerd en De Kattenkwaadclub werden genomineerd door de Nederlandse Kinderjury. Op het ogenblik worden haar boeken uitgegeven door uitgeverij Clavis. (Hasselt, Amsterdam, New York)