Na de dood van zijn oma ontvangt Arnoud een brief waarin ze hem vertelt over haar leven en over de dood van zijn opa tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Vederland
Jan De Leeuw
Leuven: Davidsfonds/Infodok, 2004
216 p.
90-5908-110-2

Vorig jaar veroverde Jan de Leeuw met de volwassenenroman Droom niet meer en zijn debuut voor de jeugd (13+) Vederland meteen een opvallende plaats in het Vlaamse literatuurlandschap. 'Vederland', dat dit jaar terecht een Boekenwelp kreeg, is het verhaal van de dertienjarige Arnoud, die (in 1996) met zijn vader in diens geboortedorp Deemstervelde de begrafenis van zijn grootmoeder bijwoont. Dat vader, een rustige intellectueel, een maand in het verlaten ouderhuis wil blijven -- het is immers vakantie --, vindt Arnoud niet leuk: er zijn opvallend veel oude, verzuurde mensen in het dorp, er valt niets te beleven, het huis zelf is verstoken van alle moderne comfort en hij mist toch ook zijn moeder, die voortdurend dronken en uithuizig is, en haar man in de steek gelaten heeft. Vrolijker wordt hij er niet op als hij verneemt dat zijn erfenis bestaat uit een reeks knullige schilderijen van zijn grootmoeder en haar naaikistje. Al snel blijkt dat het dorp Deemstervelde (nomen e…Lees verder
Na de dood van zijn grootmoeder gaat brengt Arnoud (13) de zomer in haar huis door, samen met zijn vader, die de spullen moet uitzoeken en de scheiding van zijn vrouw probeert te verwerken. Arnoud ontvangt een brief van zijn oma waarin zij hem vertelt over haar verleden en over de toedracht van de dood van zijn grootvader die tijdens de Tweede Wereldoorlog is doodgeschoten door de Duitsers. Ze laat hem een aantal op het oog waardeloze schilderijen na, die overgeverfde doeken van beroemde meesters blijken te zijn. Arnoud ontdekt met het verleden ook een stuk van zichzelf. Sfeervol verhaal met diverse verhaallijnen uit heden en verleden die uiteindelijk samenkomen. Duidelijke layout, vrij korte hoofdstukken, tamelijk korte zinnen en een stevig omslag met een foto van een jongen en een schilderspalet. Voor liefhebbers van een verhaal met wat inhoud vanaf ca. 12 jaar.

Vederland

Auteur Jan de Leeuw gaf zijn debuutroman als motto een citaat uit ‘The Go-Between’ van L.P. Hartley mee: “The past is another country; they do things differently there” (het verleden is een ander land, ze doen er de dingen op een andere manier). Arnoud De Vriendt ontdekt dat aan den lijve wanneer hij met zijn vader naar het afgelegen dorp Deemstervelde trekt voor de begrafenis van zijn grootmoeder. De dertienjarige Arnoud heeft haar nauwelijks gekend, maar de oude vrouw heeft hem wel haar naaikist nagelaten en een heleboel schilderijen die ze -zo ontdekt de jongen naderhand- zelf heeft geschilderd. Na de begrafenis wil Arnouds vader een tijdje in het dorp blijven om er de zaken van zijn moeder op orde te brengen, al is zijn zoon daar aanvankelijk helemaal niet voor te vinden. Die voelt er niets voor om zijn vakantie door te brengen in een gat waar niets te beleven valt en waar de meeste dorpelingen boven de zeventig lijken te zijn. En toch wordt de vakantie in Deemstervelde veel opwin…Lees verder

Over Jan De Leeuw

Jan De Leeuw (Aalst, 21 mei 1968) is een Vlaamse kinderboekenschrijver en psycholoog. Zijn debuutroman Vederland verscheen in 2004.

Werken