Als een 60-jarige man bij een verkeersongeval een been verliest, verzinkt hij in een diepe apathie.
Slow man
J.M. Coetzee 1940-
London: Secker and Warburg, 2005
265 p.
0-436-20611-0

De 60-jarige Paul Rayment verliest op een dag in zijn woonplaats Adelaide (Australië) bij een verkeersongeluk een been. Hierdoor verzinkt hij in een apathie die hem het leven praktisch vaarwel doet zeggen. Toch zijn er nog twee sterke krachten waardoor hij zich gedwongen voelt om bij zijn omgeving betrokken te blijven: zijn Kroatische verpleegster op wie hij verliefd wordt en wiens wilde zestienjarige zoon hij probeert te helpen, en de mysterieuze Elizabeth Costello, een schrijfster die alles van en over hem lijkt te weten en ondanks haar eigen protesten een soort beschermengel (letterlijk) lijkt. Een mooi en ontroerend onderwerp met goed uitgewerkte karakters en een sterk plot, dat echter lijdt onder de afstandelijke psychologische benadering van Coetzee (hetgeen ook in de geconstrueerd aandoende plot terugkomt, want Elizabeth Costello is een door de schrijver zelf in een eerder boek vereeuwigd romanpersonage). De auteur is winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur en de Booker Prize…Lees verder

Over J.M. Coetzee

CC BY 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

John Maxwell (J.M.) Coetzee (Kaapstad, 9 februari 1940) is een Australische schrijver en literair vertaler van Zuid-Afrikaanse origine. Op 10 december 2003 werd de Nobelprijs voor Literatuur aan hem uitgereikt. Coetzee wordt beschouwd als een van de belangrijkste schrijvers van deze tijd.

Leven

Het voorgeslacht van Coetzee bestaat voor het merendeel uit naar Zuid-Afrika geëmigreerde 17e-eeuwse Nederlanders. Hij groeide op in een Engelstalige familie, maar spreekt ook Afrikaans (en daarmee redelijk goed Nederlands).

Coetzee studeerde wiskunde en Engels aan de Universiteit van Kaapstad. Begin jaren zestig verhuisde hij naar Groot-Brittannië, waar hij werkte als computerprogrammeur. Zijn ervaringen werden later verwerkt in het boek Youth (2002). Daarna studeerde hij literatuur aan de Universiteit van Texas in Austin en doceerde vervolgens tot 1971 Engels aan de Universiteit van Buffalo (Staatsuniversiteit van New York). I…Lees verder op Wikipedia