De muze van Leonardo
Karen Essex
Leonardo's swans
Amsterdam: Arena, 2006
383 p.
90-6974-585-2

Met Cleopatra en Pharaoh, historische romans over het oude Egypte, heeft Karen Essex eerder al bewezen dat ze in staat is veel hooi op de vork te nemen zonder de lezer en zichzelf een indigestie te bezorgen. Haar vlotte en tegelijk stijlvolle mengeling van historische feiten en wetenswaardigheden en romantische intriges zullen mogelijk veeleer een vrouwelijk publiek aanspreken, maar wellicht laten ook mannen zich verleiden door de intriges van beeldschone, invloedrijke vrouwen en door de impact die zij ook in het verleden uitoefenden op toonaangevende kunstenaars en wereldlijke leiders.

De rivaliteit tussen twee zowel innerlijk als uiterlijk sterk van elkaar verschillende zussen in het Italië van de 15e eeuw staat centraal in deze kleurrijke en panoramische roman, die zich afspeelt tegen de achtergrond van een degelijk gereconstrueerde historische realiteit. Isabella en Beatrice d'Este van Ferra staan beiden op het punt te huwen met invloedrijke mannen: Isabella …Lees verder
De twee dochters van de hertog van Ferrara worden om politieke redenen uitgehuwelijkt. De knappe, intellectuele Isabella (15) trouwt in 1490 met de markies van Mantua. De minder knappe, pittige Beatrice (14) trouwt in 1491 met de veel oudere hertog van Milaan. Als ze merkt dat hij háar alleen ziet als baarster van zonen, maar wel geïntrigeerd is door Isabella, maakt dat in Beatrice onvermoede krachten los, waardoor haar man verliefd op haar wordt en geen anderen meer ziet. Daarnaast wedijveren de zusjes om geschilderd te worden door de in Milaan werkende Leonardo da Vinci, maar Beatrice wordt alleen geschilderd als achtergrondfiguur, Isabella alleen geschetst. De Amerikaanse journaliste publiceerde eerder o.a. de tweedelige bestseller ‘Cleopatra’, die verfilmd wordt. In deze kleurrijke roman worden contrast en strijd tussen de zusjes goed uitgewerkt in een boeiend verhaal, dat erg levendig het renaissanceklimaat ± 1495 beschrijft, zowel de politiek als het bloeiende culturele leven aa…Lees verder