Bundel verhalen.
Loot and other stories
Nadine Gordimer
New York: Farrar, Straus and Giroux, 2003
240 p.
0-374-19090-9

Deze bundel van de Zuid-Afrikaanse Nobelprijswinnares bevat tien verhalen, variërend van 4 tot 84 pagina’s. De bundel opent met het titelverhaal over een aardbeving die een landafwaartse vloedgolf veroorzaakt, waardoor allerlei weggegooide spullen droog komen te liggen. Men slaat aan het jutten, maar dan komt de vloedgolf terug waardoor iedereen verdrinkt, behalve de thuisgebleven zwakkeren en niet-hebberigen. Al de verhalen in de bundel kenmerken zich door een dergelijke moralistische boodschap. Gordimer, al een halve eeuw schrijfster, is van grote klasse. Het zijn dan ook niet de geringste morele kwesties die zij aankaart. Haar personages worden regelmatig geconfronteerd met een vlaag uit het verleden waardoor hun leven of handelingen worden beïnvloed. Het sterkst komt dit tot uitdrukking in het laatste verhaal ‘Karma’ waarin een verteller vijf keer in verschillende gedaantes terugkeert naar het aardse leven, daarbij steeds het verleden met zich meedragend. In de verhalen wordt wein…Lees verder

Over Nadine Gordimer

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Vogler

Nadine Gordimer (Springs (Zuid-Afrika), 20 november 1923 – Johannesburg, 13 juli 2014) wordt beschouwd als de belangrijkste Engelstalige schrijfster van de twintigste eeuw van Zuid-Afrika. In 1991 werd haar de Nobelprijs voor Literatuur toegekend, de eerste voor een Zuid-Afrikaans auteur.

Haar vader was een Joodse juwelier die als dertienjarige uit Litouwen was geëmigreerd. Haar moeder was een Engelse. Nadine werd niet-joods opgevoed en ging naar een kostschool. Ze maakte een onbekommerde kindertijd en jeugd door binnen het beschermde milieu van de blanke Zuid-Afrikaanse minderheid. Haar moeder hield haar wegens ziekte jarenlang thuis van school. In feite was het de moeder die de dochter nodig had, in plaats van omgekeerd. Door dit geïsoleerde leven las Nadine alles wat ze in handen kreeg. Als negenjarige begon ze te schrijven en haar eerste kort verhaal publiceerde ze nog voor haar zestiende. Haar eerste verhalenbund…Lees verder op Wikipedia