Ljuset
Breda: World Editions, 2014
380 p. ; 15 cm
Aantekening
Zakformaat
9789462370838 (hardback)

Roman over een dorp in Noord-Zweden dat door de pest wordt getroffen. Het verhaal speelt zich af in een onduidelijk verleden (de middeleeuwen?). De zes bewoners die de ziekte overleven proberen nieuwe orde in hun bestaan te brengen, het vanzelfsprekende terug te vinden in een wereld waarin chaos opeens allesoverheersend lijkt. Het herontdekken van de grens tussen goed en kwaad staat centraal, een grens die vroeger door de kerk en de overheid voor hen werd getrokken. In dit proces vervaagt het verschil tussen waarheid en leugen, werkelijkheid en inbeelding, totdat de bewoners uiteindelijk hun greep op het leven herwinnen en de autoriteiten hun plaats weer kunnen innemen. Lindgren (1938) is een vooraanstaande, veelgelezen auteur in Zweden, die een aantal belangrijke literaire prijzen heeft gewonnen. Indrukwekkend, goed vertaald boek met epische, mythische inslag, dat soms dicht bij de orale verteltraditie lijkt te staan, de kern zoekt en al het overbodige weglaat, zowel inhoudelijk als …Lees verder

Over Torgny Lindgren

Torgny Lindgren (Raggsjö, 16 juni 1938 – Stockholm, 16 maart 2017) was een Zweeds schrijver. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste Zweedse schrijvers van eind twintigste, begin een-en-twintigste eeuw.

Leven en werk

Lindgren werd geboren in Västerbotten, ruim 800 km ten noorden van Stockholm. Hij ging naar school in Umeå en studeerde geschiedenis, politicologie en aardrijkskunde in Stockholm en Uppsala. Hij was enige tijd journalist en daarna tot ongeveer 1975 leraar. Hij was enkele jaren politiek actief voor de Zweedse sociaaldemocraten. In de jaren tachtig ging hij over naar de katholieke kerk.

Hij debuteerde in 1965 met een dichtbundel, maar brak in 1982 door met zijn roman Ormens väg på hälleberget (De weg van de slang). Dit boek werd in 1986 verfilmd door Bo Widerberg. Zijn werk is over de hele wereld vertaald en hij ontving een aantal belangrijke prijzen, waaronder de Prix Femina, de Zweedse A…Lees verder op Wikipedia